معرفی جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو

قطعات و اجزای جلوبندی خودرو

همان طور که می دانید جلوبندی از قطعات بسیار متنوع و مختلفی تشکیل شده است که وجود اشکال واختلال وخرابی در هر یک از این قطعات می تواند باعث بروز برخی اشکالات فنی در خودروی شما شود. بهتر است با این قطعات آشنا شوید واز سلامت آنها اطمینان حاصل کنید .

اجزای تشکیل دهنده قسمت جلوبندی خودرو به شرح زیر است:

سیبک ها

این قطعات به شکل کروی بوده و مربوط به سیستم تعلیق خودرو هستند و وظیفه آن ها جلوگیری از اصطحکاک بین دو قطعه و حرکت نرم و روان آن ها هستند.

علائم خرابی سیبک:

لرزش فرمان در حین حرکت و هنگام چرخاندن فرمان، خلاصی بیش از حد فرمان، کشیده شدن فرمان به یک سمت، عدم بازگشت فرمان به موقعیت اصلی خود پس از چرخش، شنیده شدن صدای تق تق در هنگام عبور از دست انداز، کم شدن میزان فرمان پذیری خودرو، عدم حرکت خودرو در خط مستقیم و ایجاد انحراف در حین حرکت، سائیدگی در چرخ های جلو

دستگاه تعلیق

سیستم یا دستگاه تعلیق به قسمتی از خودرو گفته می شود که مانع از وارد شدن نوسانات و ضربات به بخش معلق خودرو می شود که شامل شاسی، اتاق و سرنشینان به همراه متعلقات آن است. قطعات سیستم تعلیق شامل فنر، کمک فنر، جِرم  فنربندی شده و جِرم  فنربندی نشده است.

دو وظیفه ای که سیستم تعلیق به عمل می آورد شامل کاستن ارتعاشات و نوسانات جاده ها و مسیرها و دیگری برخورد موثر سطح لاستیک ها با سطح راه ها و مسیر است تا کم ترین فشار به خودرو و متعلقات آن وارد شود.

اکسل

محور مرکزی یک چرخ یا دنده را اکسل می گویند. گاهی مواقع اکسل ممکن است با کمک یک یاتاقان یا بوش در سطح درونی سوراخ دنده یا چرخ در محل خود ثابت بماند تا بدین طریق به دنده یا چرخ اجازه چرخش آزادانه را بدهد.

سیستم فرمان

سیستم فرمان خودرو یکی از اجزای اصلی جلوبندی خودرو محسوب می شود که خود شامل قطعاتی است که وظیفه هندلینگ و هدایت خودرو را برعهده دارد. اهمیت سیستم فرمان خودرو به اندازه موتور و گیربکس خودرو است. قطعات و اجزای تشکیل دهنده فرمان شامل غربیلک فرمان، جعبه و میل فرمان است.

کمک فنر

کمک فنر قطعه ای است که در محور چرخ ها و نزدیک آن ها نصب می شود تا نوسانات و ارتعاشات حاصل از حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار را کاهش داده و کنترل کند.

کمک فنر یک سرش به اتاق خودرو وصل است و سر دیگر کمک فنر به قطعه از سیستم تعلیق وصل است. حرکات فنر باعث افزایش دادن و کاهش دادن طول کمک فنر می شود.

علائم خرابی کمک فنر

کمک فنر نشتی داشته باشد، خوابیدگی یک سمت خودرو، شیرجه زدن خودرو به سمت جلو هنگام ترمز گرفتن، بالا پایین شدن دائم چرخ ها در سطوح ناهموار، فرسودگی تایرها، کشیده شدن خودرو به یک سمت، صدای تقه موقع عبور از دست اندازها

فنرها

فنرها قطعاتی هستند که حالت کشسانی یا ارتجاعی داشته و در اثر فشار نیروی خارجی جمع شده و یا بر عکس کشیده می شود و پس از برداشته شدن فشار، فنر به حالت اولیه خود باز می گردد.

فنرهایی که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند می توانند هم به شکل فیزیکی، گاز یا مایع باشند که به ترتیب به فنرهای مکانیکی، هوایی یا پنوماتیک و روغنی یا هیدرولیک تقسیم می شوند. فنرها همچنین وظیفه کاهش فشار و ارتعاشات را به هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار  بر عهده دارند.

سگ دست

سگ دست همانند لولایی است که برای کمک به چرخیدن چرخ بر روی محور فرمان استفاده می شود و بر روی میل سگ دست به چرخش در می آید. وظیفه نگهداری چرخ ها نیز به عهده سگ دست است.

دیسک‌های ترمز و فرمان اتومبیل و اتصالات چرخ‌ها و توپی چرخ به سگدست بسته می شود و در اتومبیل با تعلیق مک فرسون میل کمک نیز به آن متصل می‌شود.

شغال دست

شغال دست قطعه ای است  که سیبک فرمان خودرو به آن اتصال دارد و میل کمک و میل فرمان توسط پیچ هایی به شغال دست متصل هستند.

طبق یا سینی

سینی ها در واقع بازوهایی هستند که وظیفه اتصال سیستم تعلیق به شاسی را بر عهده دارند. اتصال سینی ها به شاسی خودرو توسط بوش ها صورت می گیرد و برای اتصال به چرخ خودرو نیز ااین فرایند از طریق اتصال کاسه و گوی انجام می شود.

میل تعادل در غالب موارد برای افزایش تعادل خودرو و نیز به منظور جلوگیری از چپ شدن خودرو استفاده می شود. این قطعه وظیفه پخش کردن نیرو در بین چرخ ها را به هنگام عبور از پیچ ها بر عهده دارد و از خم شدن خودرو به یک طرف جلوگیری می کند.

میل موج گیر

این قطعه بین دو سینی پایین نصب می شود و به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها اتاق خودرو به سمت بیرون پیچ مایل می شود و در اثر این کار سینی های پایین حرکت مخالف پیدا می کنند و میله تعادل را می چرخانند و میل تعادل در اثر چرخش از خود مقاومت نشان می دهد که در نتیجه این عمل ، سیستم تعلیق خودرو به هنگام پیچیدن خودرو  سفت وسخت میشود  و در اثر این فرایند اتاق خودرو کم تر کج شده و انحنا پیدا می کند.

روش های عیب یابی جلوبندی خودرو

روش های مختلفی برای تشخیص و عیب یابی وجود دارند که در اینجا شرح مختصری از آن را ارائه می کنیم:

توجه به علائم خرابی جلوبندی: خراب شدن قطعات جلوبندی خودرو، هر کدام با علائمی همراه هستند. البته برخی علائم در بین قطعات جلو بندی مشترک هستند. با توجه به این علائم و بررسی آن ها به راحتی می توان به تشخیص عیب و برطرف کردن آن پرداخت.

بازدید چشمی جلوبندی: در این روش پس از تست رانندگی و بازدید چرخ ها و باز کردن آن ها و بازدید چشمی می توان عیب را پیدا کرد و آن را برطرف کرد.

استفاده از دستگاه عیب یابی: بیشتر این دستگاه ها در مراکز معاینه فنی خودرو وجود دارند و با تست ماشین می توان فهمید قطعات جلو بندی مخصوصا کمک ها سالم هستند یا نه.

جنس قطعات جلوبندی از چیست ؟ و تا چه حد مقاومت دارد ؟

جنس قطعات جلوبندی از فولاد بوده و نیز حالت ارتجاعی برای جذب لرزه یا نیروهای وارد آمده دارد .

قطعات جلوبندی ماشین باید بتوانند وزن خودرو و نیز وزن نیروی وارد شده از مسیر را تاب آورده و مقاومت کنند پس باید مقاومت جنس و مواد بکار رفته در این سیستم بسیار زیاد باشد .

اگر سیستمی را که بسیار ارزان است در نظر بگیریم , حدودا بعد از 6 ماه برای خودروهای کم مصرف هم مشکل ایجاد می‌کند.

عیب یابی خودرو

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.